Skip to content

Despre Yoga

  • cca sec. IX-V î.e.n. – Mahābhārata (Vyāsa):
    • VI.24.48. Starea de echilibru (samatva) [interior] este numită yoga.
    • VI.24.50. Yoga este măiestria în fapte / acțiuni (karman).
    • VI.28.23. Separarea din unirea cu suferința (duḥkha) este numită yoga.
  • cca sec. VI î.e.n. – II î.e.n.Vaiśeṣika-sūtra (Kaṇāda):
    • V.2.16. tad + anārambha ātma + sthe manasi śarīrasya duḥkha + abhāvaḥ sa yogaḥ – Atunci când mintea (manas) se afă în sine (ātman) [apare] starea de neîncepere [a contactului dintre sine (ātman), simțuri (indriya), minte (manas) și obiecte (artha)] – yoga este această [stare de] non-existență a suferinței (duḥkha) trupului.
  • cca sec. VI î.e.n. – III e.n. – Yoga-sūtra (Patañjali):
    • I.2. [Starea de] yoga este cea în care activitățile (vr̥tti) psihicului (citta) sunt suspendate / oprite (nirodha).
  • cca sec. I î.e.n. – II e.n. – Viṣṇu-purāṇa (Vyāsa):
    • III.7.39. Acea mergere a minții (manas)… Unirea acesteia în brahman este menționată ca fiind yoga.
  • cca sec. VIII e.n. – Brahma-sūtra-bhāṣya (Ādi Śaṁkara):
    • II.1.3. Yoga este calea de a percepe [direct] această [Realitate].
  • cca sec. VIII e.n. – Yogaśataka (Haribhadrasūri):
    • 2. Cu certitudine aici yoga este asocierea celor trei, percepția corectă (saṁjñāna) etc. [i.e. doctrina corectă (sad-darśana) și conduita corectă (sac-cāritra)].
  • cca sec. V-X e.n. – Linga-purāṇa (Vyāsa):
  • cca sec. VIII-IX e.n. – Mr̥gendra-tantra (yogapāda):
    • 2. Starea de yogin este acea stare de prezență de sine ce apare pentru cel ce și-a stăpânit simțurile.
  • cca sec. VIII-IX e.n. – Parākhya-tantra
    • XIV.96-97. Sau yoga rezultă din unirea cu Śakti, sau yoga rezultă din unirea în samādhi ce apare din practica yoga, sau yoga este absorbția în Acesta ce apare din reflectarea / perceperea clară a naturii Sale proprii.
  • cca sec. IX e.n. – Śāradā-tilaka (Śri Lakṣmaṇa Deśikendra):
  • cca sec. IX-X e.n. – Mālinīvijayottara-tantra:
    • IV.4. [Ei] susțin că yoga este starea de unitate a unei realități (vastu) cu altă realitate (vastu).
  • cca sec. X-XI e.n. – Svacchanda-tantra-uddyota (Rajanaka Kṣemarāja):
    • VI.45. Yoga este dobândirea identității de sine cu această [Realitate].
  • cca sec. XI e.n. – Guṇabharaṇīnāmaṣaḍaṅgayogaṭippaṇī (Raviśrījñāna):
    • II.108. Yoginul este acela care identificarea mutuală a [suflurilor] prāṇa și apāna.
  • cca sec. XV e.n. – Yoga-bīja (Gorakṣa Nātha):
    • 89-90. Acea unire (yoga) a [suflurilor] apāna și prāṇa, a [secrețiilor] masculine și feminine, unirea (yoga) soarelui cu luna, a sinelui individual (jīvātman) cu sinele universal (paramātman) – astfel se spune că yoga este acea unire a multitudinii de perechi de contrarii.

 

Published inTantraVedāntaYoga