Skip to content

1972.08.18

New-Delhi

Dragii mei,

Ieri am sosit cu bine la New Delhi după o călătorie extraordinar de frumoasă, iar absolut toate lucrurile au decurs în cea mai perfectă condiție, fără nici o dificultate. Deși eram obosit de drum fiindcă nu dormisem toată noaptea (avionul din Moscova a plecat la ora 2 noaptea) stînd la geamul avionului ca să privesc răsăritul soarelui de la 6000 m înălțime, am dat o raită de cîteva ore prin oraș să vad bazarul și magazinele. Am rămas uluit de toate cîte le-am văzut – nici nu știi la ce sa-ți oprești ochii și de îndată ce ți-ai oprit ești invitat cu insistență să intrii și să ți se arate toate minunile. Este adevărat că tot ce se găsește este specific indian, nu sunt mărfuri elegante occidentale, așa încît va trebui să am probleme la alegerea cadourilor. Alegerea o voi face la sfîrșit după ce voi vizita și alte orașe unde mi s-a spus că prețurile sînt mai mici.

Programul îl voi stabili abea astăzi. Pe lista de proiect de program nu figurează orașul Hyderabad unde se află profesorul Vidyasagar, însă sper ca în discuția de azi să-l includ împreună cu încă două alte centre care mă interesează.

Aici totul este așa cum mi-am închipuit și nu mă deranjează nimic din așa zisa mizerie indiană.Totul are un aer de profundă familiaritate: azi dimineață am fost trezit de o cioară care a intrat prin geamul deschis în camera de lîngă dormitor și dorea să se înfrupte din alimentele de pe masă; prima mea grijă a fost ca nu cumva să-mi fure cheile de la geamantane. Cerul este semi-acoperit de nori, mai mult soare; căldura este suportabilă (28º la sosire) însă soarele este puternic, ca la mare. Curios, nu am avut nici o emoție cînd am pus piciorul pe pămîntul indian. Parcă mă întorceam acasă.

Vă sărută pe toți, de peste mări și țări, Sergiu

P.S. Dorina să fie cuminte și să slăbească dacă vrea să-i aduc ceva frumos.

P.S.2 Abea astăzi, cînd am luat contact cu șeful Instituției care m-a invitat, s-a ivit probabilitatea ca să stau cu două sau trei zile în plus de cît s-a programat în țară. Cei de aici consideră că perioada celor 21 de zile nu include și drumul. La fel a insistat și atașatul cultural romîn care este o persoană plină de bună voință și simpatică. În două zile o să aflu xxait data sosirii și o să vă scriu din nou.

cu fiecare oră care trece, trecînd tensiunea drumului mă simt din ce în ce mai plin de fericire

1972.08.22

Benares ora 21

Dragii mei,

M-am deplasat în cel de al doilea oraș al programului stabilit de către autoritățile indiene. Mă aflu instalat într-un apartament luxos – casă de oaspeți – în incinta marei universități locale plină de arbori și plante necunoscute, cu păsări de asemenea neștiute, pe care le contemplu de pe o verandă imensă în stil indian.

Pînă acum, în afară de New-Delhi, am mai făcut și o excursie cu un autocar cu aer condiționat (în care îmi era aproape frig) la Agra unde am vizitat celebrul Taj Mahal, dar inima mi-a rămas la „Fortul Roșu”, fosta cetate a unei dinastii musulmane. Aici, la Benares, am sosit cu un avion ultra modern (Boeing) din care am urmărit tot parcursul, pe o bună vizibilitate, de la mii de metri. Căldura este mare, însă o suport perfect. De când am venit nu am avut parte de ploaie decât într-o singură noapte și astăzi pe înserat a mai plouat puțin.

Urmează ca de aici să mă mai deplasez la Calcutta, apoi la Madras, iar de acolo să mă întorc pentru o zi și jumătate la New-Delhi de unde să iau drumul spre casă. Toate biletele de avion pentru aceste curse au fost reținute din vreme pentru un program de 21 de zile în care cei de aici, spre deosebire de cei de la București, nu au inclus și timpul de deplasare între România și India. Ca atare, urmează ca să plec de aici spre Țară în ziua de 7 septembrie. Între timp însăla prima discuție de care am avut-o cu instituția care m-a invitat (University Grant Comission), atașatul nostru cultural a propus să-mi facă o prelungire de încă 4-5 zile ca să mai pot vedea și alte orașe (în primul rînd Hyderabadul). Întrucît propunerea a fost concomitentă și cu a gazdelor, mi-a fost greu să-i refuz, iar atașatul cultural urmează să facă prin ambasadă și ministerul de externe toate formele ca prelungirea să fie oficializată și în Țară. Personal, eu nu cred că va fi timp destul pentru obținerea acestei prelungiri, și este cel mai probabil că voi sosi acasă în ziua de 8 septembrie. Ca atare, îl rog pe Georgică să-i încunoștințeze pe cei de la ministerul învățămîntului Tel. 333410 (centrala) și să ceară Dna Boșman Ioana, Dra Cîndea sau pe altcineva de la relațiile cu Străinătatea ca să le spună și lor că aici programul s-a stabilit cu anticipație, rețineri de bilete, programări, este pt 21 zile excusiv drumul.

De abia acum am pătruns, aici în Benares, în lumea indiană pe care o știam și pe care o doream. Impresiile toate le las pentru acasă; îmi pare rău că nu pot ține un jurnal însă nu prea am răgaz; astăzi, întîmplător, ghidul meu după ce m-a plasat în acest minunat partament nu a mai venit de loc să mă ia în cursul după amiezii cum convenisem, așa încât am avut dupăamiază de odihnă cînd mi-am reîmprospătat anumite lecturi în vederea confruntărilor cu savanții din Benares. Mîine sper să vizitez și localitatea Sarnath unde Buddha și-a ținut prima sa predică.

Vă sărută cu tot dragul
Sergiu

Dacă se face o prelungire peste 7 septembrie, vă telegrafiez – S.

1972.09.04

Madras

Dragele mele,

Vă scriu în mare grabă, pentru că sînt pe punctul de a pleca să fac o vizită la Universitate. Abea acum a sosit o telegramă prin care sînt anunțat că șederea mea în India a fost prelungită cu cîteva zile, pentru a putea vizita și Hyderabadul unde se află Vidyasagar. Mă voi întoarce la Delhi în 10 Septembrie. Nu știu exact data cînd plec din New Delhi spre țară s-ar putea să fie 11 sau 12 Septembrie. Cea mai probabilă mi se pare ultima. Sosirea mea ar fi deci 13 Septembrie. Cred că data exactă a sosirii o puteți afla de la Serv. Relațiilor cu străinătatea care, bănuiesc, a fost încunoștiințat de prelungirea șederii mele pe care a făcut-o ambasada romînă din New Delhi, prin ministerul de interne (tel 333410 – Dna Boșman sau Cîndea, sau Buzea).

Madrasul este ce; mai frumos oraș din cîte am văzut în India. Locuiesc într-o vilă pe tărmul Pacificului în care am și făcut cîateva băi. În ziua de 6 plec spre Hyderabad unde stau pînă în 10.

Totul, casă, masă, sănătate, finanțe, în cele mai bune condiții.

Vă sărută cu tot dorul
Sergiu

1973.09.18

Paris

Dragele mele, ieri 17 sept am atins cred fericirea șederii mele la Paris. După vizitarea Louvrului și întâlnirea cu Arion în care mi-am dat seama că nu mai avem cum comunica am petrecut o splendidă după amiază în place des Albethes(?) (pe care o știe și Alecu) iar după aceea am fost și intrat într-un local din pl. Pigalle. Am prins o vreme splendidă, e cald, soare și diamantele Parisului strălucesc cu toate diamantele(?). Vă sărută Sergiu

sărutări lui Georgică, me… și prietenilor mei(?)

cred că mă întorc la sfîrșitul săptămînii viitoare. i-am scris și lui Mătase(?) și lui Cornel – Dorina să ia legătura cu ei.