Skip to content

Darśana-upaniṣad V

  1. – O, brahman! Spune-mi pe scurt și pe de-a-ntregul despre purificarea traseelor energetice (nāḍī), purificare prin care eu, meditând neîncetat, să devin jīvanmukta.
  2. Sāṁkr̥ti, ascultă! O să-ți descriu pe scurt purificarea traseelor energetice. Yoginul trebuie să fie: lipsit de dorință și plăcere, să aibă un comportament (karman) conform regulilor (vidhi) vedice,
  3. Să fie înzestrat cu cele opt părți ale sistemului Yoga, precum yama etc., să fie calm, având drept scop final Adevărul (satya), să se afle în propriul ātman și să fie bine instruit de către cunoscătorii Adevărului,
  4. să viețuiască într-o mănăstire (maṭha) sau pe un vârf de munte, pe malul unui râu, la rădăcina unui copac bilva sau într-o pădure, într-un loc curat și plăcut.
  5. Apoi, începând cu āsana, el trebuie să stea cu fața spre est sau spre nord, ținând capul și trunchiul pe aceeași linie. Stând pe deplin nemișcat, cu gura închisă și
  6. Cu mintea fixată ferm asupra obiectului meditației, yoginul trebuie să privească cu ochii turīyaka, care se află în mijlocul lui bindu din discul purtat de Luna care se află în vârful nasului, din care picură amr̥ta.
  7. Yoginul, stând pe burtă și inspirând, trebuie să tragă spre sine prāṇa prin iḍā; după aceea trebuie să mediteze asupra focului din mijlocul trupului ca la o flacără neîntreruptă.
  8. Yoginul trebuie să considere sămânța focului (RAM̐) ca fiind unită cu nāda și bindu. După aceea înțeleptul trebuie să elimine pe deplin prāṇa prin piṅgalā.
  9. El trebuie să-și amintească din nou de sămânța focului (RAM̐) atunci când își umple plămânii prin piṅgalā. Apoi înțeleptul trebuie să elimine cu mare grijă doar prin iḍā.
  10. Trebuie să practice astfel în secret, făcând de 6 ori la cele 3 „încheieturi” ale zilei (i.e. dimineața, la prânz sau la miezul nopții și seara) pentru 3-4 zile sau zilnic de 3-4 ori.
  11. Yoginul obține purificarea traseelor energetice când observă, unul câte unul, următoarele simptome: ușurința trupului, strălucirea focului care se află în abdomen și
  12. Manifestarea clară a lui nāda. Aceste simptome sunt indicatori ai realizării (siddhi) depline a purificării. Însă până când nu vede clar aceste simptome, el trebuie să continue practica conform descrierii anterioare.
  13. Apoi, renunțând pe deplin la această practică, trebuie să înceapă să-și purifice propriul sine (ātman); ātman, care este întotdeauna pur, etern și prin sine fericit și luminos,
  14. Apare ca fiind impur din cauza ignoranței, însă prin această cunoaștere este revelat ca fiind pur. Numai cel care spală noroiul impurității ignoranței cu apa cunoașterii poate fi întotdeauna pur, în nici un caz cel care iubește acțiunea.

Astfel a fost partea a cincea.