Skip to content

Praśnottararatnamālikā

Kindle

Ādi Śaṃkara

  1. – Cine este acela care, instruit fiind în ceea ce este bun acum și în viitor, să nu-și ornamenteze cuvântul cu această ghirlandă de întrebări și răspunsuri care sunt asemenea pietrelor prețioase?
  2. – Domnule! Ce este acceptat pe deplin?
    – Sfatul maestrului.
    – Ce este rejectat?
    – Ceea ce este rău.– Cine este maestru?– Cel care a realizat Realitatea și care lucrează ne-ncetat și atent la bunăstarea discipolului.
  3. – Care este datoria imediată a înțelepților?
    – Întreruperea ne-ntreruptei succesiuni a renașterilor.
    – Care este sămânța copacului eliberării?
    – Deplina cunoaștere și perfecta aplicare a ei în viața de zi cu zi.
  4. – Ce este cel mai benefic omului?
    – Propria lege (dharma).
    – Cine este pur?
    – Acela a cărui minte este pură.
    – Cine este erudit?
    – Cel care posedă capacitatea de discriminare între real și ireal.
    – Ce este otrăvitor?
    – Disprețuirea celor vârstnici.
  5. – Care este esența samsārei?
    – Este desigur noțiunea prin care este considerată ca fiind multiplă.
    – Ce este cel mai drag oamenilor?
    – Viața devotată binefacerii sieși și altora.
  6. – Care este omul zăpăcit asemenea bețivului?
    – Cel atașat.
    – Cine sunt hoții?
    – Obiectele simțurilor care fură mintea.
    – Care este liana existenței lumești?
    – Setea dorințelor.
    – Cine este dușmanul?
    – Indiferența (apatia).
  7. – De unde vine frica aici?
    – Din cauza morții.
    – Cine este aici orbul între orbi?
    – Cel atașat de obiectele simțurilor.
    – Cine este învățat?
    – Acela care nu este străpuns de săgețile privirilor jucăușe ale unei tinere.
  8. – Ce este ascultat aici, ca fiind înzestrat cu amṛta, cu urechile ciulite?
    – Învățătura sfântului.
    – Care este cauza demnității?
    – Acea comportare lipsită de solicitări.
  9. – Ce este greu de înțeles?
    – Natura femeii.
    – Cine este ingenios?
    – Acela care nu este distrus de către această natură.
    – Ce este suferința?
    – Neîmplinirea.
    – Ce produce desconsiderarea celorlalți?
    – Cererea favorurilor chiar și de la cel mai josnic.
  10. – Cum trebuie să fie viața?
    – Ireproșabilă.
    – Ce este lenea?
    – Este ne aplicarea celor învățate.
    – Cine este vigilent?
    – Acela care are puterea de a discrimina.
    – Ce este somnul?
    – Este starea de prostie referitoare la propria ființă.
  11. – Ce tremură precum apa așezată pe o frunză de lotus?
    – Tinerețea, bogăția și viața.
    – Ce se poate spune despre aceia detașați asemenea razelor Lunii?
    – Că sunt sfinți.
  12. – Ce este iadul?
    – Slugărnicia.
    – Ce este fericirea?
    – Acea stare de detașare față de toate atracțiile lumești.
    – Ce este adevărul?
    – Ceea ce este benefic ființelor.
    – Ce este drag ființelor?
    – Viața.
  13. – Ce are drept rezultat ceva fără valoare?
    – Aroganța.
    – Ce conferă fericirea?
    – Prietenia cu omul virtuos.
    – Cine este iscusit în distrugerea tuturor viciilor?
    – Acela care a renunțat în toate felurile.
  14. – Ce este moartea?
    – Starea de prostie.
    – Ce este de neprețuit?
    – Acel „dar” făcut la timpul și locul potrivit.
    – Ce generează suferință până la moarte?
    – Acel păcat comis în mod ascuns.
  15. – Unde trebuie să fie făcut efortul?
    – În practica învățării, într-o bună medicină și în a dărui.
    – Unde este necesară respingerea?
    – În legătură cu omul rău, cu femeia altuia și cu averea altuia.
  16. – Asupra ce trebuie meditat zi și noapte?
    – Asupra stării de inconsistență a samsārei și nu asupra femeii jucăușe.
    – Care trebuie să fie datoria favorită?
    – Compasiunea pentru săraci și prietenia pentru oamenii puri.
  17. – Al cui suflet nu poate fi învins de către cuvintele vieții spirituale?
    – Al prostului, al îndoielnicului, al deprimatului și al ingratului.
  18. – Cine este virtuos?
    – Acela cu bună purtare.
    – Cine este declarat ca fiind cel mai josnic?
    – Acela cu rea purtare.
    – De către cine este cucerită această lume?
    – De către bărbatul care vorbește adevărul și care este răbdător.
  19. – Cine este preamărit până și de zeități?
    – Acela care are drept parte esențială practica compasiunii.
    – De unde poate fi frica?
    – Pentru cei inteligenți din pădurea samsārei.
  20. – Cui îi sunt supuse toate ființele?
    – Aceluia modest, a cărui vorbă este adevărată și plăcută.
    – Unde trebuie rămas?
    – Pe calea corectă, bogată în câștiguri aici și dincolo.
  21. – Cine este orb?
    – Acela care se bucură de fărădelegi.
    – Cine este surd?
    – Acela care nu ascultă ceea ce-i este benefic.
    – Cine este stupid?
    – Acela care la timpul potrivit nu știe să vorbească plăcut.
  22. – Ce este darul?
    – Ceea ce, oferit fiind, este neașteptat.
    – Cine este prieten?
    – Acela care te oprește de la comiterea păcatului.
    – Care este decorația pe care trebuie s-o poarte cineva?
    – Virtutea.
    – Ce ornamentează vorba?
    – Adevărul.
  23. – Care plăcere este trecătoare precum fulgerul?
    – Adunarea cu oamenii răi și cu tinerele.
    – Cine sunt stabili în caracterul lor nobil chiar și în timpul lui Kālī?
    – Desigur sfinții.
  24. – Ce este greu de obținut aici în această lume asemenea pietrei filosofale?
    – Voi spune patru astfel de auspicioase lucruri.
    – Care este acesta pe care mulți o relatează și prin care, în special, ignoranța este îndepărtată?
  25. – Darurile asociate cu vorbe plăcute, cunoașterea lipsită de mândrie, înzestrat cu răbdare și eroism și înzestrat cu renunțarea la avere – acestea patru sunt într-adevăr rare.
  26. – Ce este deplorabil?
    – Zgârcenia.
    – Ce este lăudat la cel care stă în bogăție?
    – Generozitatea.
    – Cine este onorat chiar și de către înțelepți?
    – Acela care este întotdeauna modest din propria-i natură.
  27. – Cine este soarele familiei precum este Soarele pentru lotus?
    – Acela care, deși fiind înzestrat cu putere, este umil.
    – A cui este autoritatea asupra acestui univers?
    – Aceluia a cărui vorbă este plăcută și benefică și care este profund angajat în dharma.
  28. – Ce fură inima înțeleptului?
    – Poezia frumoasă și soția înțeleaptă.
    – Pe cine nu atinge dezastrul?
    – Pe acela care urmează vorba bătrânului și care are simțurile controlate.
  29. – Pe cine dorește zeița Lakṣmī?
    – Pe acela a cărui atenție este activă și a cărui comportament moral este ferm.
    – De cine se desparte dintr-o dată?
    – De acela care-i defăimează pe cei de două ori născuți, pe învățători și pe zei, și de acela care este indolent.
  30. – Unde trebuie rămas?
    – În vecinătatea sfinților sau în Benares.
    – Care loc trebuie ocolit?
    – Acel loc plin de calomnioși și condus de un rege lacom.
  31. – Din ce cauză este omul lipsit de suferință?
    – Din cauza soției devotate și din cauza unei averi stabile.
    – Aici în această lume cine suferă?
    – Acela care deși aflându-se în bogăție nu este darnic.
  32. – Care este rădăcina desconsiderației?
    – Acea cerșire de la oamenii ordinari.
    – Cine este mai învățat decât Rāma?
    – Acela care nu se clintește sub loviturile săgeților zeului Kāma.
  33. – Asupra ce trebuie meditat zi și noapte?
    – Asupra picioarelor Domnului și nu asupra lumescului.
    – Cine sunt aceia care deși având ochi sunt orbii?
    – Acei oameni care nu cred în Dumnezeu.
  34. – Cine este cunoscut aici ca fiind infirm?
    – Acela care, deși fiind bătrân, vizitează locurile sacre.
    – Ce este important la locurile sacre?
    – Purificarea impurităților mentale.
  35. – Ce trebuie ținut în minte de către oameni?
    – Întotdeauna numele Domnului și nu vorba barbară.
    – Care vorbă nu este a înțeleptului?
    – Defectele altora și de asemenea neadevărul.
  36. – Ce trebuie îndeplinit de către oameni?
    – Cunoașterea, bogăția, puterea, gloria și sfințenia.
    – Cine este distrugătoarea tuturor virtuților?
    – Lăcomia.
    – Cine este dușmanul?
    – Senzualitatea.
  37. – Ce fel de adunare trebuie ocolită?
    – Aceea lipsită de consilieri bătrâni.
    – Unde trebuie să fie aici, foarte atent omul?
    – Desigur servind regele.
  38. – Ce este mai drag decât însăși viața?
    – Tradiția familiei și asocierea cu sfinții.
    – Ce este protejat?
    – Numele, soția și propria inteligență.
  39. – Care este kalpalatā în această lume?
    – Cunoașterea transmisă discipolului meritoriu.
    – Care este copacul banyan care nu decade?
    – Acel bun dăruit unei persoane meritorii în acord cu regulile prescrise.
  40. – Care este arma valabilă tuturora?
    – Raționamentul.
    – Și cine este mama tuturora?
    – Vaca.
    – Care este puterea?
    – Calmul.
    – Ce este moartea?
    – Acea stare de lipsă a atenției.
  41. – Unde se află otrava?
    – În omul rău.
    – Ce este aici impuritatea?
    – Datoria bănească a oamenilor.
    – Ce produce neteama?
    – Renunțarea.
    – Ce produce teama?
    – Desigur averea produce teamă tuturor oamenilor.
  42. – Ce este rar în oameni?
    – Iubirea pentru Domnul.
    – Și ce este păcat?
    – Violența.
    – Cine este drag Domnului?
    – Acela care nu înspăimântă pe alții și care este lipsit de temeri.
  43. – De unde vine succesul?
    – Din austerități religioase.
    – Unde se află înțelepciunea?
    – În brahman.
    – De unde este această înțelepciune?
    – Din respectarea bătrânilor.
    – Cine este acela bătrân?
    – Cunoscătorul naturii legilor.
  44. – Ce este mai presus decât moartea pentru cel respectat?
    – Este discreditarea lui.
    – Cine este fericit în această lume?
    – Bogatul.
    – Ce fel de bogăție?
    – Aceea din care-i vin obiectele dorite.
  45. – Care este sursa întregii fericiri?
    – Virtutea.
    – De unde vine suferința?
    – Din păcat.
    – A cui este starea de divinitate?
    – A aceluia care este devotat lui Śiva.
  46. – Cine crește?
    – Smeritul.
    – Cine cade?
    – Arogantul.
    – Cine nu este de încredere?
    – Acela care minte frecvent.
  47. – Când neadevărul nu este păcat?
    – Dacă acea vorbă este spre protecția legii.
    – Ce este legea?
    – Aceea acceptată de înțelepții care aparțin propriei familii.
  48. – Care este puterea sfântului?
    – Divinitatea.
    – Cine este sfânt?
    – Cel care este întotdeauna mulțumit.
    – Ce este destinul?
    – Acele acțiuni bune.
    – Cine este bine-făcător?
    – Acela care este lăudat de către oamenii virtuoși.
  49. – Cine este prietenul familistului?
    – Soția.
    – Cine este familist?
    – Acela care sacrifică.
    – Ce este sacrificiul?
    – Acela care a fost destinat de către scripturi să aducă prosperitate oamenilor.
  50. – A cui acțiune este cu succes?
    – Acela care urmează tradiția și care este învățat.
    – Cine este învățat?
    – Acela care bine stabilit în tradiția vedică.
    – Cine este fără speranță?
    – Acela care a abandonat acțiunile prescrise de tradiția vedică.
  51. – Cine este bogat?
    – Cel care a renunțat.
    – Cine este onorat?
    – Sfântul care este și învățat.
    – Cine este cel servit?
    – Acela care este darnic.
    – Cine este darnic?
    – Acela care oferă satisfacție celor nevoiași.
  52. – Care este fericirea celor întrupați?
    – Sănătatea.
    – Cine este rodnic?
    – Plugarul.
    – Cine nu are păcat?
    – Cel care se roagă ne-ncetat.
    – Cine este împlinit?
    – Acela care posedă urmași.
  53. – Ce este cel mai greu de îndeplinit pentru oameni?
    – Aceea de a ține întotdeauna mintea sub control.
    – Care este cu adevărat brahmacarya?
    – Acela a cărui libido este ne-ntrerupt elevat.
  54. – Care este declarată ca fiind suprema divinitate?
    – Puterea conștiinței pure.
    – Cine este conducătorul universului?
    – Soarele.
    – Care este cauza vieții tuturor ființelor de pe pământ?
    – Ploaia.
  55. – Cine este erou?
    – Acela care este salvatorul terifiaților.
    – Cine este salvator?
    – Maestrul spiritual.
    – Cine este declarat ca fiind maestrul întregului univers?
    – Śambhu.
    – De unde vine cunoașterea?
    – Desigur din Śiva.
  56. – De unde este obținută eliberarea?
    – Din adorarea lui Mukunda.
    – Cine este Mukunda?
    – Acela care cauzează depășirea ignoranței.
    – Ce este ignoranța?
    – Acea nemanifestarea sinelui (ātman).
  57. – Cine nu are suferință?
    – Acela care cu adevărat nu este furios.
    – Ce este fericirea?
    – Starea de împlinire.
    – Cine este rege?
    – Acela care este prietenos.
    – Și cine este câine?
    – Cu adevărat acela care este servitorul aceluia josnic.
  58. – Cine este posesorul iluziei (māyā)?
    – Supremul Domn.
    – Care este iluzia lui Indra răspândită deasupra?
    – Aceasta compusă din cinci elemente.
    – Cu ce seamănă somnul cu vise?
    – Cu activitățile stării de veghe.
    – Ce este adevărat?
    Brahman.
  59. – Ce este neadevărul?
    – Ceea ce dispare atunci când cunoașterea apare.
    – Ce este în zadar?
    – Cornul iepurelui etc.
    – Ce este de ne exprimat?
    Māyā.
    – Ce este imaginația?
    – Dualitatea.
  60. – Care este cu adevărat suprema realitate?
    – Non-dualitatea.
    – Și de unde vine ignoranța?
    – Este fără de început.
    – Care este hrana corpului?
    Karman început.
    – Și cine oferă hrana?
    – Durata vieții.
  61. – Cine este venerat de către brāhmani?
    – Śambhu aflându-se în gāyatrī, Soare și foc.
    – Ce este în gāyatrī, în Soare, în foc și în Śambhu?
    – Această Realitate.
  62. – Cine este divinitatea vizibilă?
    – Propria mamă.
    – Cine este cel în vârstă care trebuie respectat?
    – Tatăl.
    – Cine este sufletul tuturor divinităților?
    – Înțeleptul care posedă cunoașterea și acțiunea.
  63. – Care este cauza distrugerii familiei?
    – Acea persecutare a sfinților.
    – Ale cui vorbe sunt nemincinoase?
    – Ale acelora cărora adevărul, tăcerea și calmul le sunt în natură.
  64. – Ce este nașterea?
    – Atașamentul față de obiecte.
    – Ce este nașterea secundară?
    – Desigur fiul.
    – Ce este de ne ocolit?
    – Moartea.
    – Și unde este locul unde trebuie să se îndrepte?
    – În locul purei percepții (brahman).
  65. – Care este vasul potrivit pentru darul care constă din hrană?
    – Flămândul.
    – Cine este cel venerat?
    – Întruparea Domnului.
    – Cine este Domnul?
    – Marele Domn, a cărui unică esență este și-n Śaṃkara și în Nārāyana.
  66. – Care este fructul devoțiunii față de Domnul?
    – Acea stare a realizării faptului că lumea este de aceeași natură cu propria-I natură.
    – Și ce este eliberarea?
    – Desigur distrugerea ignoranței.
    – Care este baza comună tuturor Vedelor?
    – Astfel este: OM.
  67. – Astfel, pentru aceia care au învățat pe de rost această Praśnottara-ratna-mālikā, ea este asemenea unui ornament de perle care strălucesc prin puritate lor în adunările înțelepților.

Astfel Praśnottara-ratna-mālikā este desăvârșită.


Traducere de Vlad Șovărel

Kindle