Skip to content

Tejobindu-upaniṣad I

  1. Meditația (dhyāna) asupra supremului punct de lumină (tejo-bindu) ce se află situat în inima lui viśva-ātman – … și totuși dincolo de grosier (sthūla) ori subtil (sūkṣma)
  2. Iar a înțelepților asceți … lăcomie (lobha), confuzie (moha), frică (bhaya), mândrie (darpa), dorință (kāma), mânie / furie (krodha) ori păcat (kilbiṣa),
  3. Rece ori cald și foame ori sete, hotărâre (saṁkalpaka) ori ezitare (vikalpaka), nici mândria obârșiei (kula) brahmane și nici adunare …
  4. Nu există frică (bhaya), nu există plăcere (sukha) și nici durere (duḥkha), nici onoare și dezonoare; ceea ce a fost eliminat pe deplin din existență (bhāva) acesta este brahmanbrahman este dincolo de aceasta.
  5. Yama, niyama, tyāga, mauna, deśa, kāla, āsana, mūla-bandha, deha-sāmya, dr̥k-sthiti,
  6. Prāṇa-saṁyamana, pratyāhāra, dhāraṇā, ātma-dhyāna, samādhi – astfel sunt descrise în ordine aspectele / etapele (aṅga) Yoga.
  7. Cu adevărat „totul este brahman” – controlul multitudinii instrumentelor (indriya) de cunoaștere (jñāna) etc. – astfel a fost descrisă pe deplin această yama care trebuie practicată în fiece moment.
  8. Atunci când pentru cuvânt / vorbire (vāc) are loc întoarcerea, nefiind obținut prin minte (manas), acea tăcere (mauna), dezirabilă de către yogini, este întotdeauna accesibilă de către cele neînsuflețite.
  9. Atunci când pentru cuvânt (vāc) are loc întoarcerea, cine va putea să vorbească despre Acesta (tat)? Dacă universul manifestat (prapañca) ar trebui descris, atunci acesta ar fi lipsit pe deplin de cuvinte (śabda).
  10. Oricum ar fi, există această tăcere (mauna), totul este cunoscut în mod natural / intrinsec (sahaja); tăcerea care privește vorbirea (gir) este a copiilor, fiind nepotrivită pentru cunoscătorii lui brahman.
  11. Atunci când este realizat samādhi obstacolele (vighna) vin / apar cu putere: absența unei organizări (anusaṁdhāna), indolența (ālasya), dorința ardentă pentru plăceri (bhoga),
  12. Indiferența (laya) și ignoranța (tamas), confuzia (vikṣepa), prestigiul /  (tejas), asudarea (sveda), starea de absență (śūnyatā) a minții – astfel, desigur această multitudine / varietate de obstacole (vighna) trebuie evitată / abandonată de către cei familiarizați întru brahman.
  13. […> 51]