Skip to content

Upadeśa-sahāsrī I.3

  1. Dacă īśvara nu este ātman, atunci nu s-ar susține nici ”eu sunt brahman”. Dar dacă ātman este īśvara atunci această cunoaștere ”eu sunt brahman” este distrugătoarea celeilalte.
  2. Dacă, fiind altul decât ātman, este considerat ca având caracteristicile de subtil etc., pentru ce ar fi aceste calități atunci când nu este un obiect al cunoașterii. În cazul în care este ātman, celelalte păreri sunt distruse.
  3. De aceea realizează că subtil etc. sunt menite negării falsei suprapuneri (adhyāsa) asupra lui ātman. Dacă ar fi menite să nege falsa suprapunere (adhyāsa) asupra altcuiva diferit de ātman, aceasta cu siguranță ar fi descrierea vidului (śūnya).
  4. Dacă, dorind să cunoască, se gândește că sunt menite să nege falsa atribuire a unor calități asupra altcuiva decât ātman cel interior, atunci cuvintele scripturilor: ”fără de suflu, lipsit de minte, strălucitor” ar fi lipsite de sens.