Skip to content

Upadeśa-sahāsrī I.4

  1. Cum poate acțiunea (karman), a cărei sămânță – noțiunea de ”eu” și deținător al noțiunii de ”eu” – a fost arsă de focul noțiunii ”nu eu”, să mai producă rezultate?
  2. Dar dacă este observată producerea rezultatelor chiar și după ce a fost arsă? Nu, aceasta se datorează altor acțiuni. Noi întrebăm: atunci când acesta (i.e. ahaṁkāra) a fost distrus, cum poate exista acțiunea (karman)? Răspundeți la aceasta!
  3. Prin puterea de a crea trupul (deha) etc., acțiunea fiind superioară cunoașterii (jñāna) referitoare la Ființa (sat) pură din tine, produce rezultate. Cunoașterea (jñāna) începe să se manifeste atunci când rezultatul acțiunilor (karman) se consumă.
  4. Cunoașterea (jñāna) și experiența (bhoga), care decurg din rezultatele acțiunilor anterioare, fiind legate între ele, nu sunt contrare/opuse. Dar a altora – acțiunile care nu au început să producă rezultate – sunt diferite în natură.
  5. Acela pentru care există cunoașterea lui ātman – cunoaștere ce înlătură noțiunea cum că ātman este trupul – fiind la fel de fermă precum că ātman este trupul, acela, chiar dacă nu dorește, se mântuie. De aceea, toate acestea fiind desăvârșite, motivul a fost enunțat de noi.