Skip to content

Upadeśa-sahāsrī I.6

  1. Ātman însuși nu este definit prin renunțarea la un braț care a fost tăiat; la fel, nu este definit nici prin toate celelalte rămase.
  2. Prin urmare toate atributele (viśeṣaṇa) sunt asemenea înlăturării brațului, fiind non-ātman. De aceea cunoscătorul (jña) este liber de toate atributele (viśeṣaṇa).
  3. Toate aceste atribute (viśeṣaṇa), care sunt asemenea podoabelor frumoase, sunt datorate iluziei produse de ignoranță; atunci când este cunoscut ātman, toate acestea devin neființă (asat).
  4. Renunțând la ceea ce trebuie știut, ātman este singurul care este întotdeauna perceput ca fiind cunoscătorul (jñātr̥), iar ”eu”-l care este perceput este cu siguranță asemenea membrului înlăturat.
  5. Atât timp cât această parte este acel atribut (viśeṣaṇa), aceasta este diferită de sine (sva); astfel, cel perfect (siddha) este lipsit de atribute precum cel care are o vacă pestriță.
  6. Aici cei învățați (paṇḍita) renunță la această parte numită ”eu” ca nefiind ātman; din cele anterioare, partea rămasă este ”eu brahman sunt”.