Skip to content

Upadeśa-sahāsrī I.7

  1. Întotdeauna, tot ceea ce se află în intelect (buddhi) este văzut de către mine în orice loc; de aceea sunt supremul brahman, atotcunoscător (sarvajña) și omniprezent (sarvaga).
  2. Așa cum sunt martorul modificărilor propriului intelect (buddhi), la fel sunt și în alții. Nu pot fi nici negat și nici afirmat – de aceea eu sunt supremul (para).
  3. Datorită faptului că este martorul tuturor intelecților (buddhi), ātman nu are stare schimbătoare (vikāritva), impură (aśuddhatva) sau materială (bhautikatva) precum intelectul (buddhi) care este limitat în cunoaștere.
  4. Așa cum aspecte precum roșul etc. strălucesc într-o piatră prețioasă în lumina soarelui, la fel totul este perceput în mine și, desigur, prin mine asemenea percepției prin lumina soarelui.
  5. Ceea ce este perceput în intelect (buddhi) există atunci când intelectul există, în caz contrar nu există; dacă văzătorul (draṣṭr̥) este întotdeauna văzător (draṣṭr̥), atunci dualitatea (dvaita) nu există.
  6. Așa cum fără discriminare (aviveka) intelectul (buddhi) nu percepe supremul (para), tot astfel, prin discriminare (viveka), nimic altceva nu există decât supremul (para) – și chiar însuși intelectul.